Idearuukin SEO-asiantuntijana toimii yli 10 vuoden kokemuksen markkinoinnin ja viestinnän alalta omaava sisällöntuottaja ja SEO-osaaja Heidi Suvitaival. Autan yrityksiä parantamaan näkyvyyttä ja hakutulossijoja Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Tutustu ammatilliseen polkuuni, ja kuinka voin olla yrityksen kasvun tukena.
Pitkä markkinointi- ja sisältökokemus yhdessä SEO-osaamisen kanssa on vahva yhdistelmä, kun asiakkaalle luodaan strategiaa, jolla kohderyhmä tavoitetaan kestävästi, pikavoittojen sijaan. Tutustu urapolkuuni:
2022- Freelance SEO-osaaja: strategia, optimointi ja sisällöntuotanto | Idearuukki
2018-2022 Freelance-kirjoittaja, sisältöasiantuntija, SEO-sisällöntuotanto | Espanja
2013-2017 Palvelukeskuspäällikkö, tiiminvetäjä, asiakaspalvelukoordinaattori | Espanja
2012-2013 Markkinoinnin ja viestinnän freelancer | Espanja
2010-2011 Markkinoinnin suunnittelupäällikkö | Sanoma Digital Finland
2007-2010 Markkinointisuunnittelija | Sanoma News and Oikotie oy
2006-2007 Markkinointikoordinaattori | Atea Finland Oy
2004-2006 Markkinointiassistentti | Stockmann
SEO-akatemia – Growth with SEO™, kevät 2023
Tradenomi, yritysviestintä – Laurea, 2002
Olen yritysmaailmasta yrittäjäksi jalkautunut sisällöntuottaja ja hakukoneoptimoinnin asiantuntija.
Urani aikana olen saanut olla tarinallistamassa tuotteita ja palveluita tuotesuunnittelun pöydältä ihmisten tietoisuuteen sekä luomassa puhuttelevia sisältöjä yritysten verkkosivuille, someen ja painettuun mediaan.
Vuosien myötä tekemiseni keskittyi yhä vahvemmin digitaalisten markkinointikanavien sisältöihin, ja erityisesti hakukoneoptimoitujen sisältöjen luomiseen, joita toteutan yhä eri yrityksille ja digitoimistoille.
SEO-sisällöntuotannon myötä kiinnostuin verkkosivujen hakukoneoptimoinnista, ja kattava lisäkoulutus avasi ovet monipuolisempaan palvelutarjontaan yritysten näkyvyyden kasvattamiseksi.
Vaihteleva kokemus eri toimialoista, tiimeistä sekä projekteista, on antanut valmiudet realististen tavoitteiden asettamiseen. Tavoitteiden mukainen strategia ohjaa jokaista pientä tai isoa SEO-projektia kohti parempia hakutulossijoja, jonka myötä eri kohderyhmät tavoitetaan tehokkaasti hakukoneoptimoinnin ja sisällöntuotannon keinoin.
Heidi Suvitaival
Sisältöjen ja hakukoneoptimoinnin asiantuntijana voin auttaa yritystäsi monipuolisesti yrityksen elinkaaren eri vaiheissa ja tavoitteissa.
Verkkosivujen ja sosiaalisen median SEO-optimoinnin avulla voidaan kasvattaa esimerkiksi brändin tunnettuutta sekä myyntiä, rakentaa asiantuntijuutta tietyllä alalla tai luoda houkuttelevampaa työnantajamielikuvaa.
Hakukoneoptimoitujen tekstien sisällöntuottajan ja SEO-osaajan rooli on monipuolinen. Työehtävät kattavat sekä eri toimintasuunnitelmien luomisen että käytännön tekemisen.
Ymmärrys hakukoneoptimoinnin eri osa-alueista on hyödyksi, edistetään sitten strategian luomista tai itse toimenpiteitä. Kokonaisvaltainen näkemys auttaa tiedostamaan paremmin, mitä mahdollisuuksia tai haasteita yrityksen verkkosivuille toteutettavilla toimenpiteillä tai sisällöillä on edessään, ja kuinka ne tukevat näkyvyyden kasvua.
SEO-strategi on henkilö, joka suunnittelee kokonaisvaltaisesti verkkosivua ja sen palveluiden näkyvyyttä edistävän strategian tai vaihtoehtoisesti keskittyy pienempään osa-alueeseen, kuten esimerkiksi blogin sisältöstrategiaan, palvelusivujen tai sosiaalisen median näkyvyyden strategiseen suunnitteluun.
SEO-sisällöntuottaja toteuttaa muutokset sisältöön, luo uutta sisältöä sekä optimoi vanhaa. Verkkosivuston sisällön tulisi olla kiinnostavaa, ja palvella ennen kaikkea asiakasta sekä verkkosivulta informaatiota etsiviä kävijöitä. Kun taustatyö tehdään hyvin, löydetään sisällön aihepiirin näkökulmat, jotka ihmisiä aidosti kiinnostavat.
Minulta eli SEO-toimisto Idearuukilta saat palvelut SEO-strategian luomiseen ja käytännön hakukoneoptimoinnin sekä sisältöjen toteuttamiseen. Voit ostaa hakukoneoptimointi- ja sisältöpalveluita projektikohtaisesti tai kuukausittaisena palveluna.
Asiakkaani ei tarvitse hallita hakukoneoptimoinnin eri osa-alueita, mutta on hyvä ymmärtää, minkälaisiin SEO-palveluihin investoit ja miksi. Mikäli hakukoneoptimoinnin perusteet ja hyödyt vielä mietityttävät, löydät alta vastaukset usein eteen tuleviin kysymyksiin.
SEO (Search Engine Optimization) on prosessi, jonka myötä verkkosivujen näkyvyttä pyritään parantamaan hakukoneissa. Hakukoneoptimointi edistää kävijäliikenteen kasvua, sekä vahvistaa asiakkaan ja yrityksen välistä suhdetta, paremman käyttäjäkokemuksen sekä hyödyllisen sisällön kautta.
Orgaanista hakukonenäkyvyyttä parannetaan useilla eri toimenpiteillä, verkkosivun lähtötilanteesta riippuen. Sivuston sisältöä voidaan päivittää avainsanojen, kuvien ja linkitysten osalta sekä huolehtimalla, että sivusto on teknisesti toimiva kokonaisuus, johon päivitetään ajankohtaista tietoa, ja ohjataan monesta laadukkaasta lähteestä.
Molemmat ovat lähinnä SEO-ammattilaisten käyttämiä termejä. On-page SEO keskittyy sivuston sisäisiin tekijöihin, kuten avainsanoihin, sisältöön, sisäiseen linkitykseen, kun taas Off-page SEO kattaa ulkoiset tekijät, kuten ulkoisten linkkien kasvattamisen ja sosiaalisen median hyödyntämisen.
Avainsanat ovat keskeisiä hakutermejä, joilla ihmiset hakevat tietoa hakukoneissa. Niiden oikeanlainen käyttö sivuston sisällössä auttaa hakukoneita ymmärtämään, mistä sivustolla on kyse, jolloin kävijät löytävät helpommin luoksesi.
Tulosten saaminen vaatii kärsivällisyyttä. Yleensä parannuksia hakutulossijoissa nähdään Google-optimoinnin johdosta noin 2-3 kuukauden sisällä.
Paikallinen SEO tarkoittaa, että verkkosivuston näkyvyyttä kasvatetaan valittujen paikkakuntien hauissa. Toimenpiteet auttavat parantamaan näkyvyyttä alueellisissa hakutuloksissa, ja houkuttelemaan siten paikallisia asiakkaita tai työntekijöitä yrityksille.
Yritykset voivat itse seurata tuloksia esimerkiksi Google Analyticsin ja Google Search Consolen avulla. Näistä työkaluista näet mm. liikenteen kehittymisen, sivuston suorituskyvyn, ja millä avainsanoilla sivuillesi löydetään. Lisänä ovat usein SEO-osaajan omat lähteet seurantaa varten, kuten esimerkiksi SEO-työkalut Semrush tai Ahrefs.
Sisällön avulla voit erottautua, ja rakentaa asiantuntijuutta haluamasi teemojen parissa. Sisältömarkkinointi onkin hyväksi havaittu keino kasvattaa kiinnostusta omaa verkkosivustoa ja liiketoimintaa kohtaan. Erityisen hyödyllistä SEO:n näkökulmasta on erilaisten sisältökokonaisuuksien rakentaminen sivustolle.
Kun sisältöä jaetaan sosiaalisessa mediassa, kasvattaa se näkyvyyttäsi, rakentaen samalla ulkoista linkkiverkostoa, josta ohjautuu kävijöitä sivuillesi.
Vältä duplikaattisisältöjä, liiallista saman avainsanan viljelemistä sekä sivuston teknisen kunnon laiminlyömistä. Omien sivujen linkkejä ei myöskään kannata jakaa näkyvyyden ja linkkien kasvattamisen toivossa huonolaatuisille sivustoille.
Hyvä SEO-osaaja käy sivuston ja toimialakohtaisen kilpailutilanteen aina läpi ennen varsinaisia toimenpiteitä.
Ole yhteydessä, niin kartoitetaan ne hakukoneoptimoinnin toimenpiteet, jotka mahdollistavat luonnollisen hakukonenäkyvyyden kasvun Googlessa, juuri sinun palveluillesi tai tuotteillesi.
Verkkosivun näkyvyyden kasvattamiseksi voidaan toteuttaa mm.:
Etusivulta löydät lisätietoa, miksi orgaaninen Google-näkyvyys on eduksi yrityksellesi tai voit siirtyä tutustumaan SEO-palveluihin tarkemmin alla olevasta linkistä.